به گزارش شهر، محمود مظفر، در مورد آخرین وضعیت طرح امدادرسانی در پی حادثه احتمالی تهران از طریق خطوط ریلی مترو به جلسه اخیرش با سروری، مدیر بحران متروی تهران اشاره کرد و گفت: حمل و نقل ریلی زیرزمینی تهران قابلیت جابجایی اقلام امدادی و امدادگران در زمان بروز حادثه را دارد.
وی با بیان اینکه با استفاده از خطوط مترو میتوانیم در هنگام رخداد حادثه، امدادگران و اقلام امدادی خود را به تمام نقاط تهران برسانیم، گفت: متروی تهران قابلیت مقاومت در برابر زلزله 8.5 ریشتر را دارد و با توجه به نوع طراحی خاص این سامانه حمل و نقلی، در صورتی که برق سه چهارم شهر قطع شود، این قطارها میتوانند با یک چهارم برق باقی مانده به حرکت خود ادامه دهند.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر با بیان اینکه داخل قطارها باتری خشکی تعبیه شده که میتواند به مدت چهار ساعت بدون برق، قدرت حرکت قطارها را تامین کند، گفت: ترنهایی برای مترو در نظر گرفته شد که به صورت کفی و بدون برق قابلیت حرکت دارد که میتوان در زمان بروز حادثه از این وسایل به نحو احسن استفاده کرد.
مظفر با بیان اینکه در دیدار اخیرش با مدیر بحران متروی تهران، پیشنویس تفاهمنامهای آماده شد، گفت: در این جلسه مقرر شد تیمهای متروی تهران تحت آموزش سازمان امداد و نجات قرار گیرند و در زمان رخداد حادثه برای مترو در صورت نیاز به رهاسازی و نجات، این سازمان (امداد و نجات) به عنوان دستگاه کمککننده به یاری متروی تهران بشتابد و همچنین بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، مراکز ارتباط EOC سازمان امداد و نجات و متروی تهران برای هماهنگی بیشتر به یکدیگر متصل میشود.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر با اشاره به اهمیت استفاده از حمل و نقل ریلی در زمان بروز حادثه در پایتخت، گفت: علاوه بر جابجایی اقلام و امدادگران توسط مترو، میتوان نسبت به دپوی اقلام در برخی ایستگاههایی که دارای فضای خالی هستند، اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در این جلسه مدیر بحران متروی تهران اعلام آمادگی کرد که در آرایش ایستگاههای جدید، محل دپوی اقلام نیز در نظر گرفته میشود، گفت: بر اساس توافقات اولیه، آموزش کارکنان مترو در دستور کار قرار دارد.